Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Flight Attendant: Elektronikus és automatikus felfüggesztés-szabályozás

Flight Attendant: Elektronikus és automatikus felfüggesztés-szabályozás

 

A kerékpárgyártók az összteleszkópos bicajok gyártása esetén a legtöbbször kompromisszumokra kényszerülnek, hiszen meghatározó paraméterek (pedál visszarúgása, hátsó teló rugózása, keménysége, stb.) a bonyolult összefüggésekben könnyen átfedhetik egymást. A fejlesztők a trail vagy az XC-bicajok esetében igyekeznek egyensúlyt teremteni a mászás hatékonysága és a lejtőzési képességek között, de ezt nehéz optimalizálni, hiszen egészen más lengéscsillapítás szükséges a különböző tekerési fázisokban, módokban. Így manuálisan kell lockolni, kiengedni elől – hátul.

 

  • Milyen jó lenne, ha ezt egy automatika tenné meg helyettünk!

 

Mivel a BH is használja a FA-t, a TOP XC-bicaja, a Lynx race 9.9 esetében, utánajártunk, hogy mi ez a rendszer.

 

A RockShox már évekkel ezelőtt kezdte bevezetni a Flight Attendantnak (FA) nevezett rendszerét. A FA egy elektronikus vezérlésű automatikus felfüggesztési rendszer, amely a kerékpáron található rugóstagokat, teleszkópokat elektronikusan – és ha kell – automatikusan szabályozza.

 

Három állása van: Nyitott, Pedál Vagy Zárt mód és természetesen van egy automata mód is. Automata üzemmódban az algoritmus az érzékelőktől gyűjtött információ és a feltételek alapján automatikusan kiválasztja a felfüggesztési módot.

 

A rendszer három vezeték nélküli érzékelőcsoportból áll: egy van az első villában, egy a hátsó teleszkópban, egy a hajtókarokban. A villában (a villa tetején, a jobb oldalon) és a teleszkópokban pedig elektronikus kapcsolók, szabályzók vannak, amelyekkel át lehet kapcsolni a csillapítási módokat. Mindezt a kormányról is tudjuk működtetni (vagy alkalmazásban beállítani).

 

A rendszer Az energiaellátásról akkumulátorokat használ, ugyanazokat, mint az SRAM AXS váltók és / vagy a Reverb dropper.

 

Mivel a Flight Attnendant-ot csak komplett kerékpárokhoz kínálják (tehát utólagos buherálásra nincs lehetőség, hiszen ide már ehhez alkalmas teleszkópok, rugóstagok és rendszerek kellenek), az ára nehezen meghatározható, de általában a 10 – 12 ezer euros TOP-bicajokhoz adják.

 

A BH is használja ezt a rendszert, a TOP XC-bicaj, a Lynx race 9.9 esetében.

 

  • Hogyan működik a Flight Attendant?

Automata üzemmódban az FA az előbb említett három érzékelőcsoportot használja az információk összegyűjtésére. Ha a kerékpár emelkedőn vagy lejtőn halad, a bicaj(os) bemeneti adatait és az említett információkat egy algoritmuson keresztül feldolgozza, hogy kiválaszthassa a három mód egyikét. nyitott, pedál, zárt.

 

A RockShox szerint a Flight Attendant öt ezredmásodpercenként dönt a lengéscsillapítás helyzetéről, azonban azt nem tudni, hogy maga a rendszer milyen gyorsan képes módot váltani. Az FA mechanizmusa lényegében egy motor, amely forgatja a villa tetején található üzemmód kart, így az üzemmódváltások biztos nem azonnaliak.

 

A RockShox termékmenedzsere, Jon Cancellier szerint az FA működése a következőképpen néz ki: „Alapértelmezés a nyitott üzemmód, amely a biztonságos, kiszámítható és kényelmes mód. A rendszer állandóan döntéseket hoz, hogy a nyitott módhoz képest kell-e változtatni? Az, hogy hogyan kezeli az algoritmus az érzékelőktől kapott információt, titkos. Több ezer órát töltöttünk a fejlesztéssel.”

 

Az FA a működése alatt nem változtatja meg a felfüggesztés csillapítását vagy a rugó mozgásának sebességét. Leggyakrabban a rendszer ugyanazt a módot választja az első villához és a hátsó teleszkóphoz, de bizonyos esetekben megosztott állapotba kerülhet a kettő: nyitott villa / pedál lengés vagy pedál villa / zárt hátsó.

 

Természetesen a kerékpáros kikapcsolhatja az automatikus üzemmódot és manuálisan válthat a három üzemmód között a kormány távirányítójával vagy a villa tetején lévő kezelőszervekkel. Automata üzemmódban a bicajos felülírhatja az automatikus módot a kormány távirányítójával úgy is, hogy egy rövid időre manuálisan reteszeli a felfüggesztést. A rendszer felülbírálási/zárolási módban marad mindaddig, amíg a bicajos vissza nem kapcsolja az automatikus módba a kormány távirányítóján.

 

A teleszkóp és a rugóstag nyomása, a becsúszás és a visszamozgás csillapítása a szokásos RockShox felfüggesztési termékekhez hasonlóan állítható.

 

  • Manuális beállítás: Három pozíció

A három pozíciós rendszer több választási lehetőséget és hatékonyságnövekedést biztosít a kerékpáros számára több helyzetben. Nyitott, Pedál és Zár pozíciókkal a Flight Attendant algoritmus megtalálja a legjobb kapcsolatot az úttal, ösvénnyel, egyszerre biztosítva a megfelelő szintű támogatást és kényelmet.

 

Nyitott

Ha lejtőzöl és a gumik nagy ütést kapnak, a Nyitott pozíció lehetővé teszi, hogy a felfüggesztés kihasználja a rendelkezésre álló teljes rugóutat, miközben kényelmet ad és készen áll arra, hogy elnyelje a következő nagy ütést.

 

Pedál

A Pedál pozíció lehetővé teszi a felfüggesztésnek, hogy éppen annyira merevedjen meg, hogy fenntartsa a tapadást és a legnagyobb teljesítményt hozza ki a leadott energiából.

 

Zárt

Ebben a pozícióban az erő a pedálokon van. A pozícióban a felfüggesztés a legkeményebb beállításban van, hogy maximalizálja az erőfeszítést, amikor nagy erőbedobással tekersz a hosszú emelkedőkön.

 

  • Előfeszítés beállítás

A Bias Adjust lehetőséget ad arra, hogy finomhangold, hogyan reagáljon a Flight Attendant automatikus módban a személyes kerékpározási stílusodhoz és preferenciáidhoz. A gyárilag beállított rendszer középállásban van: Zero Bias, amely hatékonyan kiegyensúlyozza mindhárom felfüggesztési pozíciót. A személyes kerékpározási stílus alapján a Bias beállítása arra utasítja a Flight Attendant rendszert, hogy inkább a Nyitott vagy inkább a Zárt felfüggesztési pozíciókat részesítse előnyben.

 

Amikor a rendszert a Zárt pozíció felé irányítod (+1 vagy +2), a Flight Attendant maximalizálja a kerékpáros hatékonyságát és minden egyes pedálütés energiájának megtérülését azzal, hogy amennyire csak lehet, a keményebb Zárt pozíciót részesíti előnyben. Amikor a rendszert a Nyitott pozíció felé irányítod (-1 vagy -2), a rendszer gyakrabban választja a Nyitott pozíciót, kisebb valószínűséggel a Zár pozíciót.

 

Nincs jó vagy rossz választás, a Bias Adjust a választási lehetőségekről és a rendszer finomhangolásáról szól, hogy jobban illeszkedjen a kerékpározási stílushoz. Bármikor beállíthatod a Bias-t a Flight Attendant vezérlőmodulon keresztül, vagy egy egyszerű érintéssel az AXS mobilalkalmazásban.

 

  • Beállítási módok

 

Automata

Automata módban a Flight Attendant minden behatást érzékel és parancsokat küld az AXS-kompatibilis villa és hátsó rugóstag számára, hogy azonnal reagáljon. Elvégzi a kritikus gondolkodást helyetted. A felfüggesztésed mindig a megfelelő pozícióban van, pontosan a megfelelő időben, automatikusan váltva a Nyitott, Pedál és Zárt kompressziós pozíciók között, még mielőtt észrevennéd.

 

Manuális Mód

Azokon a ritka alkalmakon, amikor ki szeretnél lépni a Flight Attendant automata módjából, rendelkezésre áll a vezérlés. A mód gomb megnyomásával a vezérlőmodulon átválthatsz kézi módra. Innen a vezérlőmodulon található +/- gombok segítségével vagy menet közben az AXS 2-gombos vezérlővel váltogathatsz a felfüggesztési állapotok között.

 

Felülírás mód

Gyors hozzáférést ad a kívánt felfüggesztési pozícióhoz. Nyomd meg és tartsd lenyomva az AXS vezérlőd kijelölt karját és az Override mód kikapcsolja az Automata módot, majd átkapcsol a megadott Override pozícióba: Nyitott, Pedál vagy Zárt. Miután befejezted az intenzív sprintet, vagy amikor készen állsz, kattints ugyanarra a karra ismét, hogy visszakapcsolódj az Automata módba, és ne hagyj ki egyetlen pillanatot sem.

 

Alacsony sebességű kompresszió beállítás

Finomhangold az ideális teljesítményt és érzetet a villa és a hátsó rugóstag esetében 10 alacsony sebességű kompresszió (LSC) beállítással. Az LSC szabályozza, hogyan reagál a villa vagy a hátsó rugóstag fokozatos kompressziós eseményekre, mint például kanyarok, súlyelmozdulások és átkapcsolások. A beállítás bármikor módosítható a Flight Attendant vezérlőmodulon keresztül vagy a SRAM AXS alkalmazáson keresztül.

 

  • Telefonos alkalmazás

Az AXS-kompatibilis és teljes mértékben testreszabható Flight Attendant az AXS ökoszisztéma integrált része. Használj SRAM AXS alkalmazást az egész AXS rendszered beállításainak módosítására, beleértve a Flight Attendant-et is. Hozz létre egy kerékpárprofilt, testreszabhatod a vezérlőket, ellenőrizheted az akkumulátor töltöttségi állapotát, és szükség esetén frissítheted a firmware-t közvetlenül a telefonodról. A SRAM AXS alkalmazáson belüli komponens testreszabáshoz minden egyes SRAM AXS és RockShox-kompatibilis AXS komponenst, amely egyetlen kerékpáron van telepítve, párosítani kell egymással, hogy egy rendszert alkossanak.

Súly: Az FA közel 300 grammal növeli a kerékpár összsúlyát.

 

  • Összegzés

Mivel a Flight Attendant csak bicajokkal egybeépítve kapható, tehát nem lehet utólagosan beépítani (vagy csak horror-áron – hiszen teleszkópokat is cserélni kell), ráadásul a bicaj egyes alaktrészeinek legkisebb változása is jelentősen megváltoztathatja a kerékpár menettulajdonságait), ez a rendszer csak a felsőkategóriás modelleken lesz megtalálható. Valószínűleg egyelőre csak néhány típuson (jelenleg is csak néhány modellnél vezették be), ezért kíváncsian várjuk, hogy a kerékpárgyártók mikor kötelezik el magukat ebbe az irányba. Mert az irány jó, a FA-dal a kerékpár biztos sokkal jobban mászik.

 

Forrás:

RockShox Flight Attendant in review – Update: electronic suspension on enduro, trail, and XC bikes

 

https://www.sram.com/en/rockshox/learn/fork-deep-dives/flight-attendant

Leave a comment