Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Bianchi Impulso E-Allroad: A sportos ebike

A Bianchi is beszállt az ebike-ok piacára, a nevéhez és hírnevéhez méltóan a sportosabb szegmensbe. Épített egy nagyon finom, nagyon jó és igényes öszvér gépet, amely mindenhol megállja a helyét és amelynek ugyan vannak hibái, de összességében nagyon élvezetes sportgép lett belőle.

Formás gép, remek, sportos arányokkal

A Impulso E-Allroad alapja az E-Impulso gravel váza és annak elemei, köztük a Mahle hátsó tengelyes X35 Plus motorjával és a Mahle SmartBike belső, nem kivehető, 250 Wh-s akkumulátorával, majd az egészre szereltek egy egyenes kormányt valamint SKS sárvédőket és egy GT3 hátsó csomagtartót. Így lett a Bianchinak egy elektromos kerékpárja, amely viszont ebike-ként közel nem a kényelmes, túrázós bicaj, hanem magán hordozza a sportosság jegyeit.

A koncepció: nagyon könnyű, de a teljesítmény kisebb

Mire is gondolok?  Már a Specialized turbo Vado sl4 tesztjénél írtunk az ebike-építés azon tendenciájáról, amelynek lényege, hogy a súlycsökkentés miatt kisebb teljesítményű (így könnyebb) motort és akksit építenek az egyébként is könnyített bicajokba, aminek az eredménye a 15-16kg-os súlyú ebike, ami nagyjából megfelel egy átlag bicaj súlyának. A lényeg, hogy a kisebb súly miatt a rásegítést sokkal kevesebbet kell használni, ami így kevésbé fogyasztja az akksit.

Ez egy nagyon érdekes és jövőbe mutató elképzelés, hiszen az ebike-ok legnagyobb hátránya a borzasztó súly, ami nehézzé teszi a logisztikát is és magát a bicajozást sem segíti, hiszen a nagy súly miatt az emelkedőkhöz biztos kell a rásegítés (sőt, a legtöbben állandóan használják). Ehhez képest a Bianchi ezen bicaja is azt a logikát követi (mint ahogy az elektromos országúti bicajok is): a könnyű bicajhoz elég a kisebb teljesítmény, mert nem használod annyit a motort. 

A bicaj lelke a Mahle rendszere

Ezek a típusú bicajok alapjában véve ezért sportolásra készülnek, ahol nincs szükség olyan hatalmas teljesítményre, nagy akkukapacitásra. Amennyi kell, annyi biztos lesz. Viszont az más kérdés, hogy kinek mennyi kell, de erről később.

A hátsó agyba épített motor kicsit méretes

A bicaj egyébként nagyon kényelmes, a pozíció, köszönhetően az egynes kormányak és a jó geonak, nem olyan feszített, de az egész nagyon jól irányítható. Talán a 35-ös gumi nem illik a bicaj karakterisztikájához, mert szerintem aszfaltra túl vastag, ide inkább kellene egy 30-32-es széles gumi.

A bicaj lelke a Mahle rendszere a hátsó agyba épített motor és elektronikai rendszer. 

Az agyba épített szabványos 250 W-os motor nyomatéka csak 40 Nm, ami sokkal kevesebb, mint egy Bosch, Yamaha vagy akár a Shimano motorjai leadnak (azok általában 70-85 Nm-esek), de mint mondtam, ez a koncepció teljesen másról szól. A vázba teljesen beépített akkumulátor is csak 250 W/h-s, ami szintén fele a megszokott akksi teljesítmények. 

Maga az X35 motor nagyon finom segítséget nyújt, de mivel a megszokott, standard ebike-hoz képest gyengébb nyomatékú, ez akkor működik jól, ha jól kezeled a váltót és Te is nagyobb erőfeszítéseket teszel. Én az 1×11-es hajtásláncokat nem túlzottan szeretem, sztem jobb a 2×11 (itt ráadásul nincs középmotor, lehetett volna első váltót betenni), de ez inkább köszönhető a bicaj felhasználási módjának, maga az áttételezés és a váltás tökéletes működik. A legkönnyebb 40/42-es áttétellel még a legmeredekebb emelkedőket is meg lehet tekerni. 

A bicajon három fokozatban lehet a rásegést állítani. Ehhez tartozik egy mobilos alkalmazás is (My SmartBike), amelyben a bicaj beállításait láthatod (ha kitszed a mobilt a kormányra), illetve itt tudod a három beállítás mellett (Eco/Low, Urban/Medium, Sport/Full) kalibrálni egy  egyéni módot is, amely lehetővé teszi testre szabni az egyes beállításokhoz elérhető teljesítményt. 

Vezérlés: Ezt elkúrták!

És akkor jöjjön a rossz hír: A kerékpár alsó csövébe épített iWoc vezérlő használhatósága erősen megkérdőjelezhető, és akkor óvatosan fogalmaztam. Nem is értem, hogy a Bianchi ehhez hogy adhatta a nevét. Aki ült már bicajon, az pontosan tudja, hogy az alsó csövet (amin pl. a kulacs van), nem látjuk a nyeregből, nem is tudunk egyszerűen oda lenyúlni. Erre mit csinál a Bianchi: beteszi az egyetlen vezérlőgombot oda. Nem a felsőcsőre, le, az alsó csőre, amit a felsőcső takar… Vajon ki találta ezt ki, ki hagyta jóvá és egyáltalán, miért nem a felsőcsőbe tették??? A specialized ezt pontosan oda tette, ami szintén nem egy jó megoldás, mert pl kisebb váztáskánál ez probléma lehet.)

Az a bizonyos gomb, nagyon-nagyon rossz helyen

Amikor fokozatot akarsz váltani, oda kell nyúlni, amit ha még meg is teszel, jön a következő nehézség:  A rásegítés mértékét és az akksi maradékot egyetlen gombon kell kezelni, amelynek a nyomogatásával 7 különböző színt kell megjygezened, hogy megértsd, éppen milyen fokozatban vagy és milyen az akksi maradéka.

Például: a rásegítés váltáshoz nyomva kell tartani a gombot, hogy zöldre, narancssárgára vagy pirosra váltson a motorbeállítások közötti váltáshoz. Ha nem váltunk az üzemmódok között, az iWoc jelzőfény világít négy féle színben, jelezve a rendelkezésre álló akkumulátor-tartalékot: a fehér 75-100 százalék, a zöld 75-50 százalék, a narancssárga 50-25 százalék, a piros 25 százalék és a villogó piros kevesebb, mint 10 százalék. százalék. A lámpák bekapcsolásához a második rásegítési fokozatba kell lépni (miért???), ez a narancssárga, majd lenyomva az iWoc gombot egy másodpercig a lámpák kigyulladnak.

Szerencsére van megoldás!

Ha nem érted, vagy túl bonyolult, ne csodálkozz. Teljesen érthetetlen az egész. Még az a szerencse, hogy a bicaj tud ANT+ és Bluetooth módot, így lehet hozzá venni egy kormányra szerelhető opcionális intelligens kijelzőt (Mahle’s Pulsar ONE), amelyet egyszerűen, bicajos kompjuterként tudsz kezelni és állítani a rásegítést, látod a maradékot és a lámpát is tudod állítani. 

A 42-es nagytárcsa bármire is elég

Természetesen a hatótáv attól függ, mennyire használod a rásegítést. Aki sportolni viszi, hagyja, hogy legyen egy kis kihívás is benne, bőven 1000m szint és 100+ km felett mehet, sőt, ha kevesebb a szint, sokkal többet is. Hiszen a bicaj nem 25kg, hanem 15, felemelve döbbenetesen könnyű, így a rásegítést is alig kell használni. Nekem 4-5% alatt be sem kellett kapcsolni, de ez egyénileg más. 

Ami érdekes, hogy az X35-tel felszerelt könnyű országúti kerékpárok (vagy mondjuk a e-gravelek) még ennél is könnyebbek (10-11kg) és ott valóban nincs szükség még ennyi rásegítés használatára sem, hiszen minél könnyebb a bicaj, annál “természetesebb” a használata, így ez valójában egy olyan bicaj, amit sportolásra használhatsz, de nyugodtan viheted túrára is. 

Összehasonlításképpen: A Specialized Turbo Vado sl4 (vagy 5) ugyanazen elképzelésen alapul, de azt tesztelve sokkal energikusabbnak, erősebbnek éreztem (az is, mert az 320 wh-t tud és a motort is sokkal erősebbnek érezni). Ezért az inkább túraképes, ez viszont inkább sportosabb. 

Összefoglalva

ezt a bicajt az vegye – vigye, aki alapvetően bicajozni szeret, de néha már szüksége lenne némi rásegítésre. Akinek viszont szüksége van a nagy nyomatékra, az állandó erőre, annak nem ajánlom.

Leave a comment